Thread Rating:

  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het grote streaming/opname topic - hulp nodig? meld je hier!
Iemand hier trouwens ervaringen met streamen met RAPTR? Via een topic die ik startte op GoT omtrent wat upgrades, vroeg iemand waarom ik nog op OBS zit en dat hij zelf streamed met RAPTR en/of Gaming Evolved van AMD. Het lijkt erop dat RAPTR een betere stream tool is dan OBS, of zit ik verkeerd? Iemand die mij daar wat meer over kan vertellen, voordat ik RAPTR ga installeren? RAPTR zou streamen via de GPU kunnen streamen, wat ik nogal vreemd vind als je maar 1 GPU hebt en zit te gamen...
[ When all hell's breakin' loose, you'll be right in the eye of the storm! ] [ Overwatch ] [ Diablo ]

Zover ik weet is Raptr erg beperkt (qua functies/opties). Ik heb zelf geen behoefte om te streamen (als mensen per se willen meekijken kan dat tegenwoordig ook via Steam Wink) maar heb er even naar gekeken voor de recording-opties.

Dit zijn de opties voor het streamen:

[Image: 2015-01-02-14-27-41.png]

Wat Raptr wel doet, is dat het hardware-acceleratie gebruikt om te encoden. Met normale software doe je dit in software, maar GPUs hebben tegenwoordig chips aan boord die dit volledig in hardware kunnen doen. Ik neem aan dat het dan om h264 gaat, maar dat weet ik niet zeker. Dat is dus iets anders dan encoden in software die (gedeletelijk) op de GPU draait, bijvoorbeeld met CUDA of OpenCL. Nadeel is dat je totaal geen controle hebt over het encodingproces.

Ik gebruik het zelf niet voor recording omdat ik de 'tweakability' veel te beperkt vind en ik graag in een lossless codec (zoals Lagarith of Huffyuv) wil opnemen.

Ik gebruik Raptr al sinds vóórdat het partnership met AMD aanging voor statistieken van games. Ik ben toen overgestapt van Xfire, wat toen dood aan het gaan was. Ik vind niet dat het echt vooruit gegaan is, met dat rare 'reward'-systeem en het 'optimizen' van games wat ze nu hebben e.d. Ze lijken zich meer te focussen op skins en looks voor hun programma (zie screenshot Wink) dan op goede functionaliteit.

Wat ik ook een beetje jammer vind is dat ik meerdere software naast elkaar gebruik met overlappende features. Ik draai nu MSI Afterburner, Raptr en Steam. Afterburner kan overclocken, video opnemen, screenshots maken en temps/clocks bijhouden. Raptr kan statistieken bijhouden, video opnemen, screenshots maken, heeft een in-game overlay en streamen. Steam heeft een in-game overlay, kan screenshots nemen, houdt statistieken bij (maar erg gelimiteerd en alleen van Steam-games).

Zie je de overlap? Wink Ik gebruik momenteel Afterburner voor het overclocken en opnemen van video, Raptr voor de statistieken, en Steam voor de overlay en screenshots. Toch ben ik over Raptr en Afterburner niet erg tevreden (zie vorige post van mijn in dit topic). Ik zou graag zien dat dat in één goed programma wordt geïntegreerd.
Heb eens de simpele versie van xsplit erop gezet voor te recorden en misschien te streamen.
Dat xsplit is wel handig voor me kan ik wat simpeler een hacker in spectator mod recordenSmile
Ik encode op een aparte computer. Dus niet op de computer waar ik op game. Dus ik heb geen last van dat het te zwaar is of iets dergelijks. Is een i7 4700HQ. Als je dat niet doet en je encode op de PC waar je ook op gamet, dan is het al snel te zwaar ja, zeker op 60 fps. x264 encoder is idd dikke prima!
Hoe gaat dat dan in combinatie met Quick Sync @ 3500kpbs? Smile
[ When all hell's breakin' loose, you'll be right in the eye of the storm! ] [ Overwatch ] [ Diablo ]

Niet? Puh2

(Als ik het goed begrijp) capturet Rice het beeld op zijn game-PC en stuurt het dan uncompressed (of lossless?) door naar zijn encode-bak. Daarop draait dan een encoder (x264) die de videostream in realtime encodet in h264 en doorstuurt naar Twitch.
Ja wat Compizfox zegt klopt in zekere zin. Ik game op mijn Game-PC. Om het heel simpel te houden vanaf die PC loopt een HDMI kabel naar mijn capture-card, welke uncompressed kan capturen in 1080p en 60 fps. Vervolgens worden dan de beelden vanaf de capture-card naar mijn encode-machine gestuurd. Dit gebeurt via USB 3.0. USB 3.0 kan uncompressed 1080p60 prima aan qua bandbreedte. Dus voor mensen die een capturecard willen kopen op USB: koop er eentje met USB 3.0 en NIET eentje met USB2.0. Deze kunnen het vaak ook prima doen (Elgato bijvoorbeeld) maar ze kunnen de beelden niet real-time doorsturen omdat USB2.0 dit qua bandbreedte niet aan kan. Een Elgato heeft daarvoor wel een oplossing: deze capturecard encode de beelden al naar H264, maar daardoor krijg je wel een stukje vertraging nog op de capturecard. Wat opzich voor streamen en opnemen geen probleem hoeft te zijn, maar toch. Je kunt dan wel tegen problemen aanlopen als audiosync issues etc.

Voor het geval dat Chaos wat anders bedoelde:

Quick Sync is een hele mooie oplossing. Het stelt namelijk de processor in staat om zonder al te veel load op de cores zelf, video te encoden naar H264. Ik heb hier ook mee gespeeld, maar voor mij was dat niet de oplossing omdat ik persoonlijk beschik over een vrij oude CPU in deze game PC. Namelijk de i7 2600k. Dat was samen met de 2500k een van de eerste processoren die Quick Sync aan boord hadden. Werkt wél, en je kunt het na wat dingen in de bios veranderen en een virtuele monitor aanmaken in Windows ook gebruiken, maar alsnog merk je load op je CPU.

In de huidige generatie CPU's schijnt dat met Quick Sync allemaal wat beter te werken. Ik zou het eventueel op mijn laptop (encode bak) kunnen proberen, maar dan moet ik eerst uitzoeken hoe ik dat precies aan de praat krijg. Out of the box kan ik namelijk Quick Sync niet gebruiken. Weet trouwens niet of een i7 4700HQ ook Quick Sync heeft? Maar het zou goed kunnen dat als je een nieuwere CPU hebt welke Quick Sync heeft, prima kunt encoden op 3500 kbps. Ik zou het als ik jou was gewoon eens proberen; 1 x met Quick Sync op 3500kbps, en dan daarna hetzelfde streamen ook op 3500 kbps maar dan echt met x264. Kijken of dat verschil geeft in beeld kwaliteit. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk!

Als je er hulp bij nodig bent geef je maar een gil!

Ik ben trouwens druk bezig om een nieuwe vloer en dat soort dingen in mijn kamer te leggen. Zodra alles klaar is en alles netjes is hier kan ik wel eens een filmpje maken van hoe mijn setup er precies uit ziet voor de geïnteresseerden. Dus met alle kabeltjes en knopjes en ditjes en datjes!
QuickSync op een aparte encode-bak heeft trouwens eigenlijk weinig nut. Als je dan toch een aparte bak hebt, kun je die prima inzetten om in software te encoden (met x264 Wink).

QuickSync is alleen leuk als je wilt encoden op dezelfde PC als waarop je aan het gamen bent, omdat QuickSync niet voor extra load op de CPU zorgt.
Users browsing this thread: 1 Guest(s)
Top